På eftermiddagen den 13 juni, 1944, hördes en kraftfull smäll ovanför Bäckebo, ca fyra mil nordväst om Kalmar. Smällen visade sig vara en tysk V-2 raket (officiellt namn var A-4) som exploderat på ca 1000 meters höjd. V-2 var en av flera raketer som tyskarna experimenterade med och provade vid forsknings- och provanläggningen Peenemünde på den tyska Nordsjö kusten, ca 35 mil bort. I detta fall var raketen troligtvis en del utav ett program som kallades för Wasserfall där man försökte utveckla operatörstyrda raketer. Tanken var att raketen skulle explodera över Östersjön men operatören tappade troligtvis kontrollen och den herrelösa raketen fortsatte norrut och exploderade först över Bäckebo. Vrakspillror föll ner över ett stort område men utan att orsaka några större materiella eller personliga skador. Själva raketen föll ner i ett skogsområde och orsakade en mindre krater. Raketen och dess delar samlades sedan ihop och skickades till Flygtekniska försvarsanstalten och analyserades. Den svenska regeringen skickade också en protestnot till den tyska regeringen som bad om ursäkt för händelsen.
Nuvarande status: Bevarad med informationstavla (2026).
Att ta sig dit: Bil.
Litteraturtips: Kennedy, Gregory P: Germany´s V-2 Rocket (2006).
På femtioårsdagen av raketen (1994) sattes det upp en minnestavla vid kratern som kortfattat berättar om händelsen och V2. Det finns också en V2 raket i miniatyr intill det som är kvar av kratern. Från parkeringen vid grusvägen går det en ca 300 meter snitslad stig fram till kratern. Det finns även en liten hemmagjord skylt med texten, Bomben, vid parkeringen.